Oppdag hvordan hunder kan revolusjonere læring og personlig utvikling i skolen. Vårt program fokuserer på å integrere hunder som pedagogiske ressurser, og skaper et unikt og støttende læringsmiljø for elever på alle nivåer. Bli med oss på en spennende reise der lojalitet og læring går hånd i pote!
Benyttelse av hunder som pedagogiske ressurser i utdanning


Fordeler med skolehund
En bro til bedre utdanning og velvære
Hunder tilbyr ulike pedagogiske aktiviteter som øker læringsutbytte og motiverer til læring.
Aktivitet med hunden
Vi jobber uavhengig av diagnoser, barn kommer som de er og får lære på sitt nivå uansett hvilke utfordringer de har. Alle får til aktiviteter med gutta uansett aktivitetsnivå.
De elever som har mye uro
opplever stor nytte av å være sammen med skolehunden.
Støtte til elever med uro
For noen elever hjelper hundene med å komme seg til og fra skolen, noe som reduserer fravær.
Følge til og fra skolen
Nærheten til en hund under skoledagen kan redusere stress og hjelpe elever til å konsentrere seg bedre.
Stressreduksjon

Fordeler med lesehund
En innovativ metode for leseopplæring
Vi pakker lesingen inn i aktiviteter med hundene. Det gjør at lesingen ikke blir fokuset men aktiviteten.
Økt interesse for lesing
Å lese for en hund hjelper barna til å føle seg tryggere og reduserer frykten for å lese feil.
Tryggere lesere
Interaksjonen med hunden under lesing forbedrer barnas ordforståelse og generell interesse for det de leser.
Bedre ordforståelse
Lesehundmetoden, hvor hundeføreren tar en tilbaketrukket rolle, fremmer barnas selvstendighet og engasjement i lesingen.
Pedagogisk metode
Vi har suksess med skolehundteam ved flere skoler
Tjenesterhund team
Implementering av skolehundprogram på skoler

Først er det et møte uten hund der hundefører blir kjent med skolens omgivelser. På møtet snakker vi litt om elevene som har behov for oss, og hva vi kan tilby.
Vi trenger et rom uten så mye forstyrrelser, og rommet må gjerne ha en egen inngang eller være i nærheten av en inngang. Da slipper vi å vandre gjennom hele skolen i tilfelle det er allergikere på skolen.
Vi blir populære og det er viktig for meg at alle lærer noe om hvordan de skal opptre rundt hundene. Dette gjelder både elever og lærere.
Positive tilbakemeldinger og tiltakets effekt

Det er viktig å si at dette tiltaket er frivillig for elevene, det passer ikke for alle men det passer for de fleste. Vi får positive tilbakemeldinger fra ansatte, elever og foreldre. Det sies et programmet har ikke bare forbedret elevenes sosiale og akademiske ferdigheter, men også økt deres selvtillit, spesielt i lesing. Vi får også høre hvordan skolehundteamet har skapt en positiv læringsatmosfære og bidratt til bemerkelsesverdig forbedring hos elever som tidligere var redd for hunder.
Skolehundprogrammets rolle og fremtid

Dette skolehundprogrammet er mer enn bare en pedagogisk støtte. Det er en kilde til glede og en viktig sosial utvikling for elevene. Med fokus på både akademisk og personlig utvikling, har dette programmet blitt en integrert og verdsatt del av skolers daglige rutiner.